Renault Megane Coupe

Czy auto może być jednocześnie szybkie i oszczędne? Niezawodne i w przyzwoitej cenie? Wzbudzać zazdrość i nazywać się Renault?


Renault Megane III generacji miało swoją premierę na salonie motoryzacyjnym w Paryżu w 2008 roku. 5 lat to dość czasu, aby auto zdarzyło się zestarzeć i przestało wzbudzać zainteresowanie u automaniaków. Jednak w każdej regule są pewne wyjątki. W przypadku Megane, wyjątkiem jest wersja Coupe.

Mimo, iż technologicznie 3-drzwiowe Coupe, nie różni się niczym od 5-drzwiowego hatchback'a, to jednak dzięki dynamicznie poprowadzonej linii dużo łatwiej znosi upływ czasu i wciąż może być atrakcyjną propozycją zarówno na rynku aut nowych, jak i używanych.


Nadwozie
Auto mierzy 4299 mm długości, 1804 mm szerokości oraz 1423 wysokości. Rozstaw kół jest równy 2640 mm, a średnica zawracania wynosi 10,9m. Z przodu wzrok przykuwają duże, zachodzące na błotniki reflektory oraz srebrne wstawki w zderzaku. Z profilu auto prezentuje się równie dobrze, jeśli nawet nie lepiej. Długa maska, tylko jedna para drzwi oraz łagodnie opadająca linia dachu całkowicie usprawiedliwiają nazywanie 3-drzwiowego kompakta mianem coupe. Tył, przez wielu uważany za najpiękniejszą część samochodu, diametralnie różni się od tego z wersji pięcio-drzwiowej. Subtelny spojler, niewielka szyba, designerskie reflektory oraz rozchodząca się ku dołowi sylwetka, nadają autu dynamiczny charakter. Całość prezentuje się niezwykle atrakcyjnie, a przy tym, jest wzorowo zabezpieczone antykorozyjnie.


Wnętrze i funkcjonalność
Deska rozdzielcza wykonana jest z materiałów dobrej jakości, a do precyzji montażu nie można mieć większych zastrzeżeń. Uwagę zwraca duży, cyfrowy prędkościomierz. W wersji RS postawiono na klasyczne, analogowe zegary. Już po niewielkim przebiegu, pierwsze ślady zużycia zdradza kierownica z tworzywa sztucznego. Dużo lepsza jest ta, obszyta skóra. Zdecydowanie warto za nią dopłacić. Tapicerka wykonana jest z mocnego tworzywa, dość odpornego na zabrudzenia.
Jak na coupe przystało, wygodnie będzie jedynie na przednich fotelach. Kierowca oraz pasażer mają wyjątkowo komfortowe warunki do podróżowania, miejsca jest aż nadto. Dużo gorzej poczują się pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie, gdyż daje tu o sobie znać nisko poprowadzona linia dachu. Miejsca, zarówno nad głowami, jak i na nogi jest tu zdecydowanie mało, a i wsiadanie nie należy do najłatwiejszych. Niewielkie, tylne okna mogą wywołać klaustrofobie. Jednak trzeba to powiedzieć szczerze, nikt nie kupuje wersji 3-drzwiowej by notorycznie podróżować z kompletem pasażerów. Dwoje ludzi może z powodzeniem wybierać się na dłuższe trasy. W szczególności, iż kufer pomieści aż 377 l bagażu.


Wrażenia z jazdy
Duże drzwi ułatwiają zajęcie wygodnego miejsca za kierownicą. Przednie fotele są dobrze wyprofilowane i zapewniają niezłe trzymanie boczne. Widoczność, można by uznać za wzorową, gdyby nie mała, tylna szyba. Jednak my, nie mamy zamiaru oglądać się za siebie i szybko trzaskamy drzwiami. I tu pojawia się pierwszy minus. Klamka, umieszczona jest zbyt daleko, przez co zamykanie drzwi wymaga użycia sporej siły. Nie zrażając się, wkładamy kartę do czytnika i wciskamy magiczny przycisk START (należy on do wyposażenia seryjnego). Do naszych uszu dobiega przyjemny pomruk silnika. Szkoda, że przy wyższych obrotach, jego praca nie jest już tak aksamitna. Auto wyposażone jest standardowo w 6 biegowy manual, a jednostki napędowe imponują elastycznością. Bez różnicy, na którym biegu jedziemy, reakcja na gaz jest natychmiastowa. Skrzynia mogłaby być jedynie nieco bardziej precyzyjna. Auto mimo sportowych aspiracji zapewnia wyjątkowy komfort jazdy. Zrezygnowano tu z drogiego wielowachaczowego zawieszenia na rzecz kolumn MacPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu. Zawieszenie świetnie tłumi wszelkie nierówności, nie mając przy tym tendencji do bujania. Megane świetnie sprawdza się na polskich, dziurawych drogach!


Jednostki napędowe
Podstawowa jednostka 1.6 16V o mocy 110 koni świetnie sprawdzi się w mieście. Ma wystarczające osiągi, a przy tym rewelacyjnie mało pali. Nawet przy ostrej jeździe motor spala poniżej 10 litrów na każde 100km. Dla wymagających przeznaczony jest motor 2.0 TCe mogący pochwalić się stadem 180 koni i 300 Nm momentu obrotowego. Z tym motorem, pierwszą setkę osiągniemy po 7,8 sekundy. Co więcej, jednostka ta słynie z niewielkiego zapotrzebowania na paliwo. W mieście powinna zadowolić się 10-11 l bezołowiówki. Rozsądnym kompromisem wydaje się silnik 1.4 TCe. Dzięki turbodoładowaniu osiąga 130KM, a spalanie nie powinno się znacząco różnić od wolnossącego 1.6. Na szczycie gamy znajduje się wersja 2.0 RS. Turbodoładowany motor generujący 250 koni rozpędza auto do 100 km/h w lekko ponad 6 sekund. Megane z tym silnikiem to prawdziwy sportowiec!
W całej historii III generacji oferowano aż 4 diesle: 1.5dCi, 1.6dCi, 1.9dCi oraz 2.0dCi. 1.5 i 1.9 to jednostki znane jeszcze z poprzedniego modelu. Mają one niechlubną opinię, dlatego też nie cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. 1.6 oraz 2.0 dCi są zdecydowanie bardziej dopracowane, aczkolwiek ich krótki staż rynkowy sprawia, że dopiero najbliższe lata zweryfikują ich niezawodność.


Ceny oraz wyposażenie
Cennik Megane Coupe otwiera się na kwocie 62 tys. zł. I nie jest to typowy golas. W standardzie otrzymujemy m.in. komputer pokładowy, klimatyzację, elektryczne szyby, 16" aluminiowe felgi oraz kontrolę trakcji. Za dodatkowe opcję, Renault wcale nie żąda worka pieniędzy. Nawigacja TomTom za 1990 zł to prawdziwa okazja! Topowa odmiana RS kosztuje 98 tys. zł. Dla porównania, ceny największego rywala, Opla Astry GTC rozpoczynają się od 80 tys. zł.
Na zakup używanego Megane w dobrym stanie trzeba przeznaczyć minimum 35 tys. zł.


Podsumowanie
Na postawione pytanie, czy auto może być jednocześnie szybkie, oszczędne, niezawodne, oraz nie kosztujące majątku, jest tylko jedna odpowiedz. Tak! Ale pod warunkiem, że będzie to Renault Megane Coupe z mocnym benzynowym silnikiem.

Damian Maciejewski

Specjalne podziękowania dla:
D.S. i Aeroklubu Białystok

Komentarze

  • Generic placeholder image
    Sunday 21st April 2013 21:41:48

    generalnie spoko auto, ale tylko dla dwoje

  • Generic placeholder image
    reno
    Tuesday 23rd April 2013 21:04:01

    bez przesady:P z tyłu też można kogoś zabrać, S-klasa to to nie jest, ale najgorzej tez nie jest

  • Generic placeholder image
    Wednesday 1st May 2013 16:39:26

    chyba jedno z najpiekniejszych renault w historii, szczegolnie zółte RS ;]

  • Generic placeholder image
    Renault megane fan
    Thursday 12th December 2013 23:14:47

    Renault megane coupe to bardzo fajne auto. Miałem takie z silnikiem 1.5 dCi i wszystkim polecam :)

Napisz komentarz

Proszę podaj swój nick
@
We'll never share your email with anyone else.

Polecamy

ŠKODA przyjmuje wyzwanie TOYOTY

ŠKODA prezentuje napędy hybrydowe dla nowej generacji modelu OCTAVIA. Czy zagrozi pozycji Corolli?

Czytaj ...
Renault KWID

Światowa premiera renault KWID Racer oraz Renault KWID Climber podczas salonu samochodowego New Delhi

Czytaj ...
Test Peugeot 508 1.6 THP

Peugeot 508 - Francja elegancja?

Czytaj ...
Seat Ibiza 1.2 TSI

Seat Ibiza większości osób kojarzy się z małym hatchbackiem o zadziornym charakterze oraz nieprzeciętnym designie. W przypadku piątej generacji tego auta nic się nie zmieniło. Samochód wygląda bardzo świeżo i agresywnie.

Czytaj ...

Ulubione

Renault Megane Coupe

Czy auto może być jednocześnie szybkie i oszczędne? Niezawodne i w przyzwoitej cenie? Wzbudzać zazdrość i nazywać się Renault?

Czytaj ...
Momencik! 🍪 Używamy ciasteczek, aby analizować ruch na stronie i zapewnić Ci lepsze doświadczenia. Kontynuacja oznacza zgodę na ciasteczka. Zobacz więcej