Test czytelnika: Toyota Avensis

"Chyba nie ma takiej osoby, która by nie słyszała o przedstawicielu klasy średniej, dzięki któremu, Toyota rozpoczęła nową erę na rynku motoryzacyjnym europy. O kim mowa?"


"Mowa o toyocie avensis. Samochodzie, który został stworzony w kraju kwitnącej wiśni na bazie nie mniej kultowej i legendarnie niezawodnej, Toyoty Cariny. Przyjęło się, że te najbardziej dopracowane, eksportowane są do naszych rąk bezpośrednio z fabryk z Japonii. Pomimo faktu produkcji Avensisa w Anglii jest to jeden z najmniej kontrowersyjnych aut, zarówno od strony technicznej jak i wizualnej. Wystarczy spojrzeć na nasze dziurawe drogi. Po chwili obserwacji dostrzeżemy, że obok nas przemknęła wspomniana Avensiska. Co więcej niemal pewne jest, że nie znajdziemy na niej śladów korozji, silnik wraz z wydechem będzie brzmiał prawie jak nowy, a sam samochód na pewno nie będzie wyglądał jakby przejechał już 200 tysięcy km podczas swoich wielu lat eksploatacji. Co więcej, ilość poważnych usterek, a co za tym idzie napraw, nawet najmniej ścisły umysł bez trudu policzy w pamięci.

Avensis T22 produkowany był w trzech typach nadwozia: sedan, liftback oraz kombi. W pierwszej fazie produkcji Toyota była wyposażana w 4 motory benzynowe lub w dwulitrowego diesla. Najwięcej po naszych drogach porusza się tych benzynowych.

W 2000r. nastąpił delikatny face lifting, który obejmował między innymi wprowadzenie do silników 1.8 oraz 2.0 zmiennych faz rozrządu, nazwanych przez Toyotę VVT-I. Zabieg ten spowodował zwiększenie mocy oraz momentu obrotowego. Po tym zabiegu silnik 1.8 charakteryzował się mocą 130KM a 2.0 mocą 150KM. W silniku diesla został wprowadzony system common rail, który spowodował wzrost mocy do 110KM.


Dane techniczne
Testowany przez nas model pochodzi z przełomu 1999/2000 roku. Napędzany silnikiem benzynowym z instalacją gazową IV generacji o pojemności 1.6 (oznaczenie 4a-fe) oraz charakteryzujący się mocą 110KM oraz 145/4800 N*m/rot. Prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Przysłowiową setkę osiąga w niecałe 12 sekund. Spalanie w mieście wynosi ok. 9 l/100 km, natomiast w trasie ok. 7 l/100 km. Jeśli chodzi o instalację gazową, to spalanie w mieście wynosi 13l/100km, natomiast w trasie ok. 8l/100km. Na 47 litrach gazu auto może przejechać w trasie ok. 450 km. W cyklu miejskim spada do ok. 370-380 km. Trzeba jednak zaznaczyć, że w trakcie jazdy na gazie auto nie wykazuje żadnych spadków mocy, oznak ospałości oraz innych objawów. W chwili obecnej samochód ma 188 tyś przebiegu z czego ok. 90 tyś jest przejechane właśnie na autogazie. Nasz samochód testowy na wyposażeniu ma: ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby, klimatyzację manualną, 4 poduszki powietrzne, centralny zamek, autoalarm, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka.


Nadwozie
Nasz avensis to najbardziej rodzinna odmiana. Sylwetka nie jest agresywna, wręcz przeciwnie, jest spokojna, stonowana, przez co nie wyróżnia się z tłumu. Na grillu widnieje duże logo producenta co przy ogólnym kształcie grilla oraz reflektorów, bardzo ładnie się prezentuje i dodaje mu uroku. Ten styl po prostu trzeba lubić. Na olbrzymi plus zasługuje ochrona przed korozją. Mimo długiej eksploatacji w zmiennych warunkach atmosferycznych, po przeszło 13 latach „blachy” są w naprawdę dobrym, jak nie bardzo dobrym stanie. W porę usunięte niewielkie ogniska korozji dają spokój na kolejne lata.


Wnętrze oraz funkcjonalność
Prostota, piękno- tymi dwoma słowami można opisać wnętrze „Avensiski”. Jakość materiałów użytych w tamtych czasach naprawdę była na wysokim poziomie. Niestety po tylu latach widać ślady eksploatacji- czas odcisnął swoje piętno. Deska rozdzielcza jest wykonana z solidnego materiału odpornego na zarysowania. Na ogromny plus zasługują zegary, które są bardzo czytelne. Na konsoli środkowej znajdują się tylko, najważniejsze przyciski, przez co obsługa staje się niemal intuicyjna. Fotele są wygodne oraz zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne. Długie siedzisko oraz długie oparcie połączone z możliwością regulacji odcinka lędźwiowego, zapewnia komfortową podróż w długich trasach. Pasażerowie z tyłu także nie będą narzekać na brak komfortu. Miejsca na nogi jest wystarczająco dużo nawet w przypadku maksymalnego odsunięcia przedniego fotela do tyłu. Tylna kanapa spokojnie mieści 3 barczystych mężczyzn. Na duży plus zasługuje wysokość w kabinie. To dzięki prostej linii dachu. Na tylnej kanapie osoby o wysokim wzroście nie będą odczuwały dyskomfortu w podróżowaniu. Duża ilość schowków także zasługuje na plus. Część bagażowa wita nas przestronnością. Podstawowa pojemność kształtuje się okolicy ok. 530 litrów. Po rozłożeniu siedzeń wzrasta aż do 1480 litrów. Bagażnik spokojnie pomieści walizki cztero osobowej rodziny. Jeśli chodzi o widoczność to jest bardzo dobra. Duża tylnia szyba bardzo ułatwia cofanie oraz manewrowanie.


Jazda
Jak wcześniej zaznaczono, fotele są dobrze wyprofilowane co sprawia, ze w trakcie wchodzenia w łuk z dużą prędkością nie musimy się martwić, że wypadniemy z fotela. Jeśli chodzi o wyciszenie wnętrza, jest dobre. W trakcie jazdy z prędkością ok. 100 km/h można swobodnie rozmawiać. Natomiast podczas jazdy z prędkością powyżej 140 km/h zaczyna robić się zbyt głośno. Pięciobiegowa skrzynia fajnie współpracuje ze 110KM silnikiem. Delikatny minus mają amortyzatory, które mogły by być trochę twardsze. Seryjne są tak miękkie, że istnieje ryzyko zaśnięcia za kierownicą (i to nie jest żart).


Podsumowanie
Toyota Avensis była przełomowym dziełem japońskim inżynierów. Stworzyli auto rodzinne, funkcjonalne oraz praktycznie bezawaryjne. Dzięki neutralnej stylistyce auto nie wyróżnia się z tłumu, a o to właśnie chodzi dla osób wybierających to auto. Niestety jak to z japońskimi markami bywa, ceny części w ASO nie należą do tanich. Na szczęście na rynku można dostać zamienniki które są o wiele tańsze, a czasami nawet lepsze od oryginalnych. Jeśli szukasz auta niezawodnego, oszczędnego, nierzucającego się w oczy powinieneś zainteresować się starą dobrą Avensiską."

Autor: Tomasz W.


Jeśli i Ty, chcesz na łamach portalu opisać swoje auto, koniecznie "napisz do nas" !

Komentarze

  • Generic placeholder image
    Wednesday 24th April 2013 11:12:37

    niezle auto, wada jest jedynie to, ze wiekszosc egzemplarzy ma swoje najlepsze lata za soba...

  • Generic placeholder image
    seba
    Wednesday 1st May 2013 17:01:17

    a ja mam golfa 3 i tak na swiatlach jestem pierwszy!!!

  • Generic placeholder image
    Lenka
    Saturday 11th October 2014 12:34:10

    nowa avensis jest bardzo ladna, szczegolnie ta w sedanie. taka klasyczna. a przy tym to dobry samochod, nie psuje sie w ogole. moj chlopak jezdzi nia :)

  • Generic placeholder image
    renia
    Thursday 30th October 2014 01:10:45

    avensis to auto które może służyć zarówno jako służbowe jak i rodzinne. elegancko się prezentuje, a pakowny bagaznik jest w stanie wiele zmieścić

  • Generic placeholder image
    Gumiś
    Thursday 16th April 2015 15:11:57

    Proponuję zmienić na nową avensis, jestem kierowcą tego auta od 3 lat i jeszcze nigdy mnie nie zawiodło, BEZAWARYJNA !

Napisz komentarz

Proszę podaj swój nick
@
We'll never share your email with anyone else.

Polecamy

ŠKODA przyjmuje wyzwanie TOYOTY

ŠKODA prezentuje napędy hybrydowe dla nowej generacji modelu OCTAVIA. Czy zagrozi pozycji Corolli?

Czytaj ...
Renault KWID

Światowa premiera renault KWID Racer oraz Renault KWID Climber podczas salonu samochodowego New Delhi

Czytaj ...
Test Peugeot 508 1.6 THP

Peugeot 508 - Francja elegancja?

Czytaj ...
Seat Ibiza 1.2 TSI

Seat Ibiza większości osób kojarzy się z małym hatchbackiem o zadziornym charakterze oraz nieprzeciętnym designie. W przypadku piątej generacji tego auta nic się nie zmieniło. Samochód wygląda bardzo świeżo i agresywnie.

Czytaj ...

Ulubione

Test czytelnika: Toyota Avensis

"Chyba nie ma takiej osoby, która by nie słyszała o przedstawicielu klasy średniej, dzięki któremu, Toyota rozpoczęła nową erę na rynku motoryzacyjnym europy. O kim mowa?"

Czytaj ...
Momencik! 🍪 Używamy ciasteczek, aby analizować ruch na stronie i zapewnić Ci lepsze doświadczenia. Kontynuacja oznacza zgodę na ciasteczka. Zobacz więcej