Nowe Audi RS 3 Sportback | Wrzuć Luz | Portal Motoryzacyjny

Nowe Audi RS 3 Sportback

Koncern z Ingolstadt prezentuje najmocniejszy model w kompaktowym segmencie premium. Nowe Audi RS 3 Sportback generuje 270 kW (367 KM) mocy i moment obrotowy 465 Nm. Silnik 2.5 TFSI rozpędza to pięciodrzwiowe auto od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 280 km/h.


Silnik

Motor 2.5 TFSI montowany w nowym Audi RS 3 Sportback, dzięki olbrzymiej sile ciągu, potężnemu momentowi obrotowemu i charakterystycznemu brzmieniu, gwarantuje wyjątkowe emocje. Charakterystyczne gardłowe odgłosy pracy silnika wynikają z rytmu i kolejności zapłonu poszczególnych cylindrów: 1 - 2 - 4 - 5 - 3. To klasyczna linia melodyczna Audi. Dwie klapy umieszczone w końcówkach rur układu wydechowego, już za tłumikiem, sterują przepływem spalin, i zależnie od obciążenia oraz liczby obrotów gwarantują jeszcze intensywniejsze brzmienie. Kierowca może sam regulować działanie tych klap przez system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Na życzenie, po raz pierwszy w segmencie, cztery pierścienie oferują w tym modelu sportowy układ wydechowy.

Mocne, pięciocylindrowe jednostki napędowe mają w Audi długą tradycję. W latach osiemdziesiątych pozwoliły one rajdowym, turystycznym i seryjnym samochodom z Ingolstadt wyraźnie wyprzedzić konkurencję. Pierwszy model RS – RS 2 z roku 1994, również wyposażony był w ten właśnie silnik. W roku 2009 pięciocylindrowiec powrócił w Audi TT RS, w 2011 roku znalazł się w RS 3 Sportback, a dwa lata później w Audi RS Q3. Począwszy od roku 2010, tę 2,5-litrową jednostkę z turboładowaniem pięć razy z rzędu uznano za silnik roku w swojej klasie – „International Engine of the Year”.


Moc 270 kW (367 KM) silnik zawdzięcza pojemności skokowej 2480 cm3, co daje imponujące 108,9 kW (148 KM) z litra pojemności. Jego właściwości jezdne są zadziwiające. Maksymalny moment obrotowy 465 Nm jest dostępny już przy 1625 obr./min i pozostaje niezmienny do 5550 obr./min. Prędkość od 60 do 100 km/h na czwartym biegu rozwija w zaledwie 4,1 sekundy, a prędkość od 80 do 120 km/h na biegu piątym, w 5,8 sekundy.

Od 0 do 100 km/h nowe Audi RS 3 Sportback z silnikiem 2.5 TFSI przyspiesza w 4,3 sekundy. To najlepszy wynik wśród samochodów tej klasy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h, opcjonalnie możliwe jest podniesienie tego limitu do 280 km/h. To rozwiązanie również po raz pierwszy zastosowane w klasie kompaktowych samochodów sportowych. Według testów zużycia paliwa NEDC, model bazowy RS na 100 km spala jedynie 8,1 l benzyny (189g CO2 na km), czyli o dziesięć procent mniej niż jego poprzednik. System rekuperacji, efektywna pompa olejowa i nowo zaprojektowany system Start-Stop dezaktywujący silnik na krótko przed zatrzymaniem, mają w tym swój wydatny udział. Pod względem klasyfikacji spalin, ta jednostka napędowa spełnia wymogi normy Euro 6.


Mierzący 49 cm pięciocylindrowy motor jest wyjątkowo krótki i waży jedynie ok. 180 kg. Jego skrzynia korbowa to odlew z żeliwa wermikularnego – lekkiego i bardzo wytrzymałego materiału. Specjalne wzmocnienia zwiększają obciążalność bloku. Silnik 2.5 TFSI montowany jest ręcznie w węgierskich zakładach Audi w Győr, przez niewielki zespół wyszkolonych specjalistów.

Turbosprężarka wytwarza ciśnienie ładowania nawet o wartości 1,3 bara. Przy pełnym obciążeniu może przez nią przepłynąć teoretycznie nawet 1100 kg powietrza na godzinę. Temperaturę sprężonego powietrza obniża intercooler. Ścisła współpraca sprężarki z systemem wtrysku bezpośredniego daje wysoki stopień sprężenia wynoszący 10,0:1 i odpowiednio wysoką sprawność. Klapy w kanałach dolotowych wprawiają wpływające powietrze w odpowiednią rotację. Tworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej jest optymalizowane przez krzywki układu dolotowego.


Siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic

Montowana seryjnie siedmiostopniowa przekładnia automatyczna S tronic, przekazuje siły napędowe silnika 2.5 TFSI za pomocą trzech wałków – jednego napędowego i dwóch zdawczych. Jak wszystkie skrzynie dwusprzęgłowe, składa się ona z dwóch przekładni częściowych. Przełączanie biegów odbywa się poprzez równoczesne otwieranie i zamykanie obu sprzęgieł – szybko i bez zauważalnych przerw w sile ciągu. Nowe rozwiązania dotyczące współpracy z silnikiem sprawiają, że zmiana biegów jest jeszcze szybsza. W trybie dynamic systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, każdej zmianie biegu towarzyszy zwiększenie prędkości obrotowej silnika, tzw. double-clutching.

Kierowca nowego Audi RS 3 Sportback może wybrać jeden z dwóch automatycznych trybów pracy siedmiobiegowej skrzyni S tronic albo przełączać biegi ręcznie za pomocą dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy. Dzięki funkcji Launch Control, przy szybkim starcie zachowana jest doskonała trakcja i minimalny poślizg opon. Biegi niższe mają krótkie, sportowe przełożenia, a bieg siódmy ma długie przełożenie zmniejszające zużycie paliwa.


Stały napęd na cztery koła quattro

Stały napęd na cztery koła quattro pewnie przenosi moc silnika 2.5 TFSI na jezdnię. Jego sercem jest elektronicznie sterowane i hydraulicznie załączane sprzęgło wielopłytkowe. By zoptymalizować podział obciążeń między osiami, sprzęgło zamontowano przy tylnej osi. Sprzęgło wielopłytkowe wykorzystuje własne oprogramowanie, opracowane specjalnie dla Audi RS 3 Sportback. Zależnie od potrzeb, błyskawicznie rozdziela ono dostępny moment obrotowy między przednią i tylną osią. Zależnie od stylu jazdy i tarcia, od 50 do 100 procent przekazywanych momentów może zostać przekierowanych na oś tylną.

Elektryczna pompa, wytwarzająca konieczne ciśnienie oleju 38 barów, jest bardzo efektywna. Gdy przyczepność nawierzchni maleje lub kiedy kierowca decyduje się na bardziej sportowy styl jazdy, pompa uaktywnia się w ułamkach sekundy. Rezygnacja z ciśnieniowego zbiornika oleju pozwoliła zmniejszyć masę sprzęgła o 1,4 kg w porównaniu do poprzedniego rozwiązania. To kolejny przykład konsekwencji w dziedzinie lekkiej konstrukcji.


Sterowanie sprzęgłem wielopłytkowym jest zintegrowane z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dzięki bardzo sportowemu zestrojeniu, korzysta ono z wszystkich informacji ważnych dla dynamiki jazdy, takich np. jak kąt wejścia w zakręt. By zapewnić jeszcze większą dynamikę jazdy, w trybie dynamic i sport elektronicznego system stabilizacji toru jazdy ESC, siły napędowe są wcześniej i w szerszym zakresie kierowane na oś tylną. Dzięki temu, Audi RS 3 Sportback jest bardzo zwrotne i precyzyjnie wchodzi w zakręty. Na nawierzchni o niskim współczynniku tarcia – jeśli życzy sobie tego kierowca – możliwe jest wprowadzenie samochodu w drifting. Przy wychodzeniu z zakrętu, oś przednia wyprowadza samochód na prostą.

Precyzję prowadzenia, Audi RS 3 Sportback zawdzięcza selektywnemu rozkładowi momentów napędowych między kołami. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, system ten delikatnie przyhamowuje odciążone koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Oba koła jednej osi mogą dzięki temu przenieść więcej mocy na jezdnię. Nowe Audi RS 3 Sportback wchodzi w zakręt bardzo lekko, ułatwiając kierowcy sportową jazdę.


Podwozie

Podwozie doskonale współgra z dynamicznym układem napędowym. Precyzyjnie prowadzone przez czuły układ kierowniczy, nowe Audi RS 3 Sportback szybko i stabilnie pokonuje wszelkiego rodzaju zakręty. Jego obszar graniczny jest przesunięty daleko i maksymalnie przewidywalny.

Przednie zawieszenie to konstrukcja McPhersona o rozstawie kół 1559 mm. Wyposażono je w specjalnie zaprojektowane, bardzo wytrzymałe, aluminiowe łożyska. Standardowe, progresywne wspomaganie układu kierowniczego ma zmienne przełożenie i zależnie od skrętu kół wynosi od 15,3:1 do 10,9:1. Wydajne, elektromechaniczne wspomaganie pracuje w sposób typowy dla modeli RS.


Tylna oś o rozstawie kół 1514 mm, to czterowahaczowa konstrukcja z wahaczami z bardzo wytrzymałej stali, niezależnie od siebie pochłaniającymi siły wzdłużne i poprzeczne. Podobnie jak w przypadku osi przedniej, siły te kierowane są na ramę pomocniczą. Dzięki sztywnemu, sportowemu zawieszeniu RS, karoseria tego modelu jest umieszczona o 25 mm niżej niż karoseria Audi A3 Sportback. Opcjonalnie dostępny jest adaptacyjny, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride. Jego sterowniki zintegrowano ze standardowym systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, pracującym w trybach: comfort, auto, dynamic, efficiency lub individual.


Nowy, dynamiczny model rodziny A3 ma 19-calowe, odlewane, aluminiowe koła w stylistyce pięcioramiennego rotora. Opony mają rozmiar 235/35. Na życzenie, Audi dostarcza polerowane na wysoki połysk 19-calowe koła w kolorze matowego tytanu lub lśniącej antracytowej czerni. Najbardziej rozbudowana wersja ogumienia to opony w rozmiarze 255/30 z przodu i 235/35 z tyłu.

Wentylowane od wewnątrz tarcze z przodu mają średnicę 370 mm, a z tyłu 310 mm. Tarcze przednie wyróżniają się stylistyką wave, która przyczynia się do redukcji ciężaru samochodu. By optymalnie odprowadzać z nich ciepło - są perforowane. Przednie, ośmiotłoczkowe zaciski wykonane z aluminium zostały polakierowane na czarno (opcjonalnie – na czerwono) z emblematami RS.


Rozwiązanie techniczne wyróżniające nowe Audi RS 3 Sportback wśród konkurencji to opcjonalne tarcze hamulcowe przy przedniej osi, wykonane z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym. Ich rozmiar to zaledwie 370 mm, a obejmują je szczęki hamulcowe w kolorze szarego antracytu. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada tryb sportowy i można go w razie potrzeby dezaktywować, przytrzymując dłużej odpowiedni przycisk.


Karoseria i stylistyka zewnętrzna

W przypadku każdego samochodu sportowego, dużą rolę odgrywa stosunek mocy do masy. W nowym Audi RS 3 Sportback, każdy koń mechaniczny musi poruszyć tylko 4,14 kg. Masa własna tego pięciodrzwiowego pojazdu wynosi zaledwie 1520 kg, o 55 kg mniej niż poprzednika.

U podstaw tak dobrego wyniku leży koncepcja modułowej, poprzecznej budowy płyty podłogowej (MQB) koncernu Volkswagen, która ściśle przestrzega założeń lekkiej konstrukcji. Wiele elementów przedziału pasażerskiego wykonano z hartowanych stopów stali, a maskę silnika z aluminium. Pozycja montażowa jednostki napędowej, w połączeniu ze sprzęgłem wielopłytkowym i akumulatorem umieszczonymi przed lub ew. za tylną osią, daje bardzo korzystny rozkład obciążenia między osiami.


Już na pierwszy rzut oka widać potencjał nowego topmodelu serii A3. W pojedynczo obramowanej osłonie chłodnicy Singleframe, lśniąca czernią kratownica o strukturze plastra miodu otoczona jest ramą o barwie i strukturze matowego aluminium. Przez wlot powietrza poniżej tablicy rejestracyjnej wpływa powietrze niezbędne do pracy turbosprężarki. Duże wloty powietrza o mocno zarysowanych konturach zapewniają dopływ powietrza do chłodnicy silnika i olejowej chłodnicy skrzyni biegów. Przedni spojler typu „blade” ciągnie się przez wloty powietrza ku górze, tworząc w ten sposób ich pionową listwę rozdzielającą.

Patrząc na nowe Audi RS 3 Sportback z boku, uwagę przykuwają poszerzone przednie błotniki, kanciaste progi, obudowy lusterek bocznych w kolorze matowego aluminium oraz duży spojler na brzegu dachu. Wyrazisty zderzak, lśniący połyskiem czarny dyfuzor z kratownicą o strukturze plastra miodu z wzmacniającym użebrowaniem oraz dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych, nadają charakteru tyłowi pojazdu. Osłonę chłodnicy Singleframe i pokrywę bagażnika zdobią emblematy RS 3.


Klienci zainteresowani dalszą indywidualizacją swego Audi mogą zamówić wiele dodatków, w tym maskę z karbonu. Szczególnie atrakcyjne są pakiety optyczne „Aluminium mat” i „Czerń”. Obok detali modyfikujących wygląd zewnętrzny, wyróżniają się one także napisem quattro na kratownicy wlotu powietrza. Wśród ośmiu kolorów lakierów są dwa nowe: szary Nardo i czerwony Catalunya z efektem metalicznym. Ten ostatni zamawiać można wyłącznie dla modelu Audi RS 3 Sportback.


Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze nowego Audi RS 3 Sportback utrzymane jest w sportowej czerni z akcentami w postaci logo RS. Sportowe fotele obito skórą Feinnapa. Zdobią je kontrastowe szwy w kolorze szarej skały. Wielofunkcyjna kierownica sportowa, obita skórą i tkaniną Alcantara, ma spłaszczone u dołu koło. Także dźwignia zmiany biegów ma sportowy kształt. System informacji kierowcy (FIS) zawiera takie elementy jak laptimer do pomiaru średniej prędkości przejazdu, wskaźnik temperatury oleju oraz wskaźnik ciśnienia ładowania.

Eleganckie detale składają się na całość atmosfery dynamiki i nienagannej jakości wykończenia. Pedały i podparcie lewej stopy wykonano ze stali szlachetnej, a wstawki w obudowie drzwi z tkaniny Alcantara. Klamki mają typową dla modeli RS formę smukłych, podwójnych elementów, a trójwymiarowe wstawki ozdobne są czarne (opcjonalnie wykonane mogą być z aluminium Race lub karbonu). Tarcze zegarów na tablicy rozdzielczej RS mają kolor szary, ich wskazówki są czerwone, a podziałki białe. Okalają je wysokiej jakości obramowania w kolorze lśniącej czerni antracytowej.


Standardowe wyposażenie nowego Audi RS 3 Sportback obejmuje asystenta parkowania plus i radio MMI. Audi oferuje również opcjonalnie sportowe fotele S z obszyciem w kształcie rombów, tłoczonymi emblematami i opcjonalnymi jasnymi obiciami, a także – po raz pierwszy w segmencie kompaktowym – nowo zaprojektowane fotele kubełkowe RS ze zintegrowanymi bocznymi poduszkami i konstrukcją z karbonu. Są one o siedem kilogramów lżejsze niż standardowe siedzenia sportowe. Kolejną atrakcyjną opcją jest pakiet stylistyczny RS 3. We wnętrzu wyposażonego w niego pojazdu boki tunelu środkowego, nawiewy, dywaniki oraz pasy bezpieczeństwa mają czerwone akcenty, a czerwień przebija także przez perforację sportowych foteli S.


Topowy model serii A3 może być też wyposażony w wiele systemów infotainment i wsparcia kierowcy, aż po najbardziej rozbudowaną wersję z nawigacją MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Pakiet „Komfort” zapewnia tak komfortowe rozwiązania jak elektrycznie regulowane i ogrzewane fotele przednie, czterowariantowe podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz czujnik świateł i deszczu.


Audi RS 3 Sportback trafi na rynek latem 2015 roku. Samochód jest dziełem quattro GmbH, spółki - córki Audi AG, specjalizującej się w tworzeniu samochodów sportowych i wyczynowych. Modele produkowane przez quattro GmbH to absolutny top oferty Audi. Znajdziemy wśród nich aż siedem samochodów typu RS: RS 3 Sportback, RS Q3, RS 4 Avant, RS 5 Coupé, RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant i RS 7 Sportback.

Źródło: Audi

Komentarze

  • lotnik napisał:
    Thursday 30th July 2015 16:35:10

    Bardzo ciekawy samochód. Chyba pierwszy seryjny samochód z silnikiem odrzutowym. Tyle razy w artykule mowa jest o sile ciągu, a nie mocy czy momencie obrotowym, że na pewno 2,5TFSI oznacza typ silnika turboodrzutowego.